Rana
reż. J. Tengrove

dramat

RPA/Niemcy/Holandia/Francja
poster

W niektórych rejonach RPA do dziś praktykuje się rytuał męskiej inicjacji, którego przebieg jest ściśle strzeżoną tajemnicą. Jednym z jej strażników jest Xolani, który raz do roku wraca w rodzinne strony i jako mentor pomaga młodym uczestnikom obrzędu. Jego nowy podopieczny, Kwanda, na co dzień żyje w mieście i ma niewiele wspólnego z tradycjami swoich przodków. Pod presją ojca zgadza się wziąć udział w ceremonii. Szybko jednak odkrywa prawdziwe intencje Xolaniego i kwestionuje sens całego rytuału.

REŻYSER O FILMIE

"Rana" powstała z potrzeby uderzenia w stereotypowy obraz męskości czarnoskórych, którą utrwala zarówno kino afrykańskie, jak i światowe. To, że jako biały człowiek przedstawiam rzeczywistość, która nie jest moją własną, oczywiście bardzo komplikuje sytuację. Sprawia, że właściwie jest to bardzo problematyczne. Kluczowa była dla mnie historia, która odzwierciedla tę kwestię. Postać Kwandy reprezentuje osobę spoza tego podporządkowanego tradycjom świata, która mniej więcej uosabia moją wizję praw człowieka i indywidualnej wolności. On też stanowi problem – jego opinie stwarzają zagrożenie dla innych, którzy mają do stracenia o wiele więcej niż on. Na swój sposób mówię tu, że nie mam uniwersalnych odpowiedzi i moje własne wartości niekoniecznie muszą pasować w tym właśnie miejscu. Nie można się łudzić, że film taki jak ten jest w stanie zapewnić rozwiązania kryzysu, z którym borykają się miliony osób LGBT w Afryce i na całym świecie. Może jedynie przedstawić ten kryzys, który jest w istocie jak głęboka, ciągle poszerzająca się przepaść. Podczas pisania Rany niespodziewanie pojawiła się inspiracja ze strony Roberta Mugabe. Według niego i innych afrykańskich przywódców panujących od wczesnych lat 90-tych, homoseksualizm to symptom zachodniej dekadencji, który zagraża „tradycyjnej” kulturze. Więc pomyśleliśmy – ok, użyjemy tego pomysłu. Wyobraźmy sobie, że bycie homo jest jak wirus, który penetruje i psuje patriarchalny organizm i przyjrzyjmy się reakcji tego organizmu.

John Tengrove

FESTIWALE I NAGRODY

Sundance Film Festival - Grand Jury Prize - nominacja

Sarasota Film Festival - Jury Prize - wygrana

Berlinale - sekcja Panorama

Teddy Award - nominacja

Netia OFF CAMERA - Konkurs główny - nominacja

foto1 foto2 foto3
foto4 foto5 foto6