W JEGO OCZACH
reż. Daniel Ribeiro
Brazylia, romans
poster

Leonardo jest niewidomym nastolatkiem, który chciałby uniezależnić się od swojej nadopiekuńczej mamy. Planuje wyjechać na semestr do zagranicznej szkoły, co nie do końca podoba się jego przyjaciółce Giovanie. Kiedy w klasie pojawia się nowy uczeń Gabriel, Leonardo doświadcza uczucia, które każe mu przemyśleć jeszcze raz plany związane z wyjazdem.

ZOBACZ ZWIASTUN



NAGRODY

  • Berlinale Panorama - Nagroda FIPRESCI
  • Berlinale - Teddy dla Najlepszego Filmu Fabularnego
  • Outfest Los Angeles - Nagroda Publicznoci
  • Frameline - Nagroda Publicznoci

RECENZJE

Kiedy chłopiec kocha chłopca
Co interesujące i wartościowe, ślepota głównego bohatera nie jest w żadnym momencie pokazywana ani jako jego ułomność, ani jako przeszkoda na drodze do miłości. To raczej pewna cecha Leonarda, poprzez którą kształtuje się wyjątkowa wrażliwość chłopaka, jego bogata wyobraźnia oraz zamiłowanie do Mozarta, Brahmsa i Schuberta. Leo pogodził się z tym, że nie widzi – w przeciwieństwie do jego nadopiekuńczych rodziców. Jest niewidomy od urodzenia, miał więc na to całe swoje kilkunastoletnie życie. To nie żaden bohater-heros – nie musi codziennie stawać do walki o przetrwanie, nie ma też nic specjalnego do udowodnienia. Czuje się zwyczajny – w pozytywnym tego słowa znaczeniu – i zwyczajne są też jego marzenia.
- Patrycja Rojek, Stopklatka.pl -

Ślepa miłość
Jest coś rozbrajającego w mieszaninie czułości, humoru i naiwności, z jaką Ribeiro portretuje bohaterów (zagranych przez rewelacyjny tercet Lobo-Audi-Amorim). W tym, jak przypomina, że miłość bywa jednocześnie uwznioślająca i samolubna. Reżyserowi przy pomocy języka kina udało się przy okazji pokazać, jak bardzo sensualnym, odbieranym wszystkimi zmysłami doświadczeniem może być zakochanie. Wniosek płynący z filmu? Nawet, jeśli miłość rzeczywiście jest ślepa, to i tak warto o nią zagrać za najwyższą stawkę.
- Łukasz Muszyński, Filmweb.pl -

Kiedy chłopiec kocha kolegę
Ribeiro gardzi ostentacją i tabloidowym efekciarstwem. Choć głównym bohaterem swojej fabuły czyni niewidomego chłopca, nie stara się wzbudzać litości ani błagać o współczucie widza. Inność Leonarda, który zakochuje się w szkolnym koledze, służy raczej podkreśleniu, że każda relacja uczuciowa powinna być traktowana jako wyjątkowa i nieporównywalna do pozostałych.
- Piotr Czerkawski, Dziennik Gazeta Prawna -

REŻYSER O FILMIE

„W jego oczach” to film, który skupia się na rodzącej się seksualności niewidomego chłopca. Dorastanie jest takim okresem w życiu, kiedy odkrywamy na nowo siebie, a seksualność jest zazwyczaj powiązana ze zmysłem wzroku. W takim razie w jaki sposób ktoś, kto nie widzi, dowiaduje się, że jest dla kogoś atrakcyjny? Co więcej, na podstawie czego osoba, która nigdy nie widziała ani mężczyzny ani kobiety, określa swoją orientację seksualną? Tego wszystkiego dowiadujemy się poznając życie Leonarda. Poza tym, że jest niewidomy, jeszcze jedna cecha wyróżnia tego bohatera: jest gejem.

Zarówno ślepota jak i homoseksualność stanowią w dalszym ciągu tabu i są źródłem uprzedzeń w społeczeństwie. W filmach, jeśli homoseksualność nie służy do stereotypowego przedstawienia postaci, to w wielu przypadkach stanowi przeszkodę. Oznacza to, że bohater musi przezwyciężyć uprzedzenia albo udowodnić społeczeństwu, przyjaciołom i rodzinie, że bycie gejem jest „normalne”.

Film „W jego oczach” mówi o homoseksualności, ale nie stanowi to głównego tematu. To historia nastoletniego chłopca, który odkrywa swoją seksualność, ale nie skupia się na orientacji. Bez wątpienia fakt, że Leonardo jest gejem, nie jest bez znaczenia, ale ważniejsze jest to, w jaki sposób wyraża swoją pierwszą miłość, pierwsze pożądanie i jak doświadcza wszystkiego nowego, co wiąże się z dojrzewaniem. Chciałem stworzyć uniwersalną opowieść, aby każdy, bez względu na orientację i na fakt, czy widzi, czy jest niewidomy, mógł odnieść się do tego, przez co przechodzi Leonardo.

foto1 foto2 foto3
foto4 foto5 foto6